Ons onderwijs

Onze missie

Wij begeleiden onze leerlingen om zelfverzekerde, taalvaardige Amsterdammers te worden, die zich constant willen blijven ontwikkelen. Trots op waar ze vandaan komen en gemotiveerd om uit te zoeken waar ze naartoe willen.

Onze visie

Onze school voelt als een veilig thuis. Voor leerlingen, voor ouders en voor medewerkers. We omarmen en vieren de diversiteit van Amsterdam-Oost en zien deze als een belangrijke kracht. Wij willen dat onze leerlingen weten dat ze trots mogen zijn op hun achtergrond. Dat ze de vrijheid voelen om te worden wie ze willen zijn, leren doorzetten en niet opgeven tot ze hun doel bereikt hebben.

Het bieden van een thuis zegt ook iets over de plek die wij willen innemen in de buurt, in de stad en in de maatschappij. In alle diversiteit en veelzijdigheid is onze school een blauwdruk voor een vreedzame samenleving. Met leerlingen die het zelfvertrouwen hebben om hun eigen wereld vorm te geven, autonome keuzes te maken en de keuzes die een ander maakt te begrijpen.

Omdat we zien dat taal de basis vormt voor alle ontwikkeling, neemt dit binnen het onderwijs een centrale plek in. Ons taalonderwijs is betekenisvol en wordt geïntegreerd in zoveel mogelijk schoolse activiteiten. We geven les in jaargroepen en maken gebruik van directe instructie voor vakken zoals als rekenen en spelling. We gaan uit van de kracht en kansen van leerlingen en spreken hoge verwachtingen uit. Wanneer leerlingen iets anders nodig hebben, krijgen ze aanbod op maat.

Duidelijkheid en structuur zorgen voor rust en een veilig gevoel voor alle leerlingen. We zijn helder in de verwachtingen die we van onze leerlingen hebben en binnen welke grenzen we op school met elkaar leren en
samenwerken. We weten dat elke leerling een eigen karakter, een eigen vorming en een eigen geschiedenis heeft. Hier houden we rekening mee en hier geven we ruimte aan. Leerlingen serieus nemen, ruimte geven en uitdagen eigen keuzes te maken zorgt voor zelfbewuste en autonome kinderen. Wij leren onze leerlingen hoe je respectvol met elkaar samenleeft. Zo leren onze leerlingen op jonge leeftijd omgaan met verschillen, met respect voor de keuzes die een ander maakt.

Op de Flevoparkschool zetten we het belang van de leerling centraal bij ons handelen en bij de keuzes die we maken. Onze leerlingpopulatie vraagt om toegewijde, liefdevolle leerkrachten en ondersteuners. We werken samen op basis van gelijkwaardigheid. Iedereen wordt gehoord en gerespecteerd. Om op de Flevoparkschool te werken is het belangrijk autonome, eigen keuzes te kunnen maken, in verbinding met de visie en werkwijze van de school.

Samen op de Flevoparkschool.